Sukukirjat

Ähtärin Honkaniemen suku ja talo (Pieksämäki 2002, ISBN 952-91-4792-9) sisältää Ähtärin Alastaipaleen kylässä eläneiden Kalle Tuomaanpoika Honkaniemen (1818-1876) ja hänen vaimonsa Justiina Kaapontytär o.s. Pihtiniemen (1821-1876) vanhimman tyttären Marian ja tämän miehen Salttu Matinpojan jälkeläiset kattavan sukututkimuksen.

Marian nuorempien sisarusten sukuhaarat ovat juuri ilmestyneessä uudessa kirjassa Ähtärin Honkaniemen suku ja talo 2  (Keuruu 2011, ISBN 978-952-92-9725-2 (sid.), ISBN 978-952-92-9724-5 (nid.)).

Ensimmäisessä kirjassa on sukututkimuksen lisäksi Matti J. Kankaanpään kirjoittama nykypäiviin ulottuva Honkaniemen talohistoria sekä Markku Kalliolinnan tutkimus suvun esipolvista. Uudessa kirjassa talohistoria on toistettu 1920-luvulle saakka, eli kaikkia sukuhaaroja koskevalta ajalta. Myös esipolvitutkimus julkaistaan uusimman tutkimustiedon mukaiseksi päivitettynä.  Aira Rantakömi-Grönroos on kirjoittanut kumpaankin kirjaan erikseen ko. kirjan käsittelemien sukuhaarojen ihmisistä. Uudessa kirjassa on useita Heikki Kellomäen artikkeleita, jotka laajentavat kuvaa suvun entisaikojen elämänpiiristä. Mm. käsitellään torppia ja torpankontrahteja sekä Ähtärinreitin puutavarauittoja, jotka olivat osa kylän vuodenkiertoa sadan vuoden ajan.

Ensimmäinen kirja on valitettavasti loppuunmyyty, mutta kirjastolaitos pystynee sen hankkimaan lainattavaksi edellä annetuilla tunnistetiedoilla.

Uuden kirjan voi tilata sukuseuralta (siirry tilauslomakkeeseen tästä).Kirjan hinta on 38 € (kovakantinen) tai 13,50 € (pehmeäkantinen) + toimituskulut. Kovakantista kirjaa on saatavilla myös Honkaniemen kirjakaupasta Ähtärissä.

Standaari eli pöytäviiri9118rgbii_01.jpg

Saatavilla nyt myös sukuseuran standaari eli pöytäviiri. Satiinisen, tupsuilla koristellun viirin kuva-aihe on sukuseuran vaakuna, ja sen mukana tulee marmorijalusta sekä niklattu metallitanko. Juhlava ja näyttävä viiri sopii lahjaksi arvostetulle sukulaiselle tai omaa kotia koristamaan. Viirin hinta on 50 € + toimituskulut. Siirry tilauslomakkeeseen tästä.