Tiedotuskirje marraskuu 2014

Kesätapaaminen 2014

Tämän vuoden kesätapaaminen oli 2.8.2014 Ähtärin Tuomarniemellä. Ähtäri-seuran Liisa Tallbackan opastuksella tutustuttiin vanhaan metsäkoulumiljööseen, metsäkoulumuseoon ja kansakoulumuseoon. Lopuksi kahviteltiin ja vaihdettiin kuulumisia tuttujen kanssa. Laajempi selostus kesätapaamisesta valokuvien kanssa on seuran kotisivuilla www.honkaniemi.sukuseura.fi.

Honkaniemen kirjakauppa 100 vuotta

Heikki Honkaniemi sai Suomen kustannusyhdistykseltä luvan kirjojen myyntiin 26.2.1914. Kirjoja löytyi aluksi sekatavarakaupan yhdestä kamarista. Jorma Honkaniemi jatkoi kirjakauppiaana isänsä jälkeen vuonna 1951. Vuonna 1969 vastuuseen tulivat tyttäret Raija Santala ja Pirkko Honkaniemi. Pirkon muutettua muualle Raijasta tuli kirjakauppias, jonka aikana kaupassa oli laajimmillaan neljä vierasta työntekijää, pitkäaikaisimpina Maria-Liisa Järvinen (40 vuotta) ja Mirja Peltoniemi (lähes 30 vuotta).

Nykyinen kauppias Leena Mäenpää aloitti äitinsä rinnalle vuonna 1992. Vastuu siirtyi pikkuhiljaa Leenan käsiin ja Raija jättäytyi kokonaan pois vuonna 2005. Tällä hetkellä kaupassa työskentelee Leenan lisäksi libristi Mari Tuhkio kahdeksatta vuotta. Alkuaikoina liike toimi meijeriä vastapäätä ja sittemmin sahan kiinteistössä. Reilut puolet ajastaan eli vuodesta 1963 se on toiminut nykyisessä paikassaan Ostolantien varrella Ähtärin liikekeskuksessa.

Juhlavuoden aloitti 100-vuotispäivänä asiakastilaisuus: pannukahvit pitkopullaa ja lättyjä hillon kera kaupan pihaan pystytetyssä kodassa. Eri tahot onnittelivat merkkipäiväänsä viettänyttä kirjakauppaa. Niin myös Honkaniemen sukuseura, joka muisti suvun viirillä ja kukkasin. Juhlavuoden vietto on sitten jatkunut pienimuotoisin tapahtumin pitkin vuotta.

Perinteinen kirjakauppa on uhanalainen laji nettikauppojen vallatessa markkinat. Asiakkaiden askelten suunta on yhä harvemmin fyysinen myymälä. Kirjakauppias Leenan tavoitteena on kuitenkin jatkaa liiketoimintaa vuosikymmen ja vähän toistakin, mutta hän toteaa: ”Loppuviimeksi kaikki on asiakkaiden käsissä.” On kaikki syy toivottaa Leenalle menestystä tavoitteessaan. Kirjakauppa on kulttuurilaitos.

Jäsenmaksujen kertymisestä päätellen seuran jäsenyys koetaan tärkeäksi. Kiitos tästä luottamuksesta! Niille jäsenille, joiden maksu on toistaiseksi jäänyt, lähetämme oheisena uuden tilillepanokortin. Vuoden 2014 maksun 7 € sijasta voi maksaa kerralla kolmen vuoden 2014-16 maksut yksinkertaisesti muuttamalla summan 21 €:ksi. Toivomme, että yhteys säilyy.

Tämän kirjeen postituksen on kustantanut Heikki Kellomäki oheisen mainoksen jakelua vastaan.

KÄÄNNÄ    à

Marian sukuhaaran loppuunmyydystä kirjasta ehkä uusi painos

Vuonna 2002 julkaistiin Ähtärin Honkaniemen suku ja talo, eli Maria Kallentytär Honkaniemen sukuhaaran perhetaulut sisältänyt sukukirja. Se myytiin aikoinaan nopeasti loppuun. Vuosien kuluessa kirjaa on useasti kysytty ja on jouduttu valittaen toteamaan tilanne ja myös, ettei uutta painosta ole ollut suunnitteilla. Kohtuullisen kappalehinnan vuoksi kirjasta olisi pitänyt ottaa vähintään satojen kappaleiden painos. Kun kirjan todellinen menekki on vaikea ennakoida, sen kustantaminen olisi ollut pienelle sukuseuralle suuri taloudellinen riski.

Digitaalinen kirjapainotekniikka on muuttanut tilanteen. Kappalehinta ei riipu enää kovin jyrkästi painosmäärästä ja lisäkappaleita voidaan painaa joustavasti vain tarpeen mukaan. Sukuseuran hallitus harkitseekin, että kirjasta kustannettaisiin uusi laitos. Se julkaistaisiin vuoden 2002 painoksen mukaisena korjaten tiedossa olevat virheet. Vain Markku Kalliolinnan kirjoittama esipolviosio tulisi uusimman tutkimustiedon mukaiseksi sellaisena kuin se julkaistiin vuonna 2011 Ähtärin Honkaniemen suku ja talo 2-kirjassa (Marian sisarusten sukuhaarojen sukukirja). Samalla kantavanhemmiksi tulisivat Salttu ja Maria Honkaniemen sijasta Marian vanhemmat Kalle Tuomaanpoika ja Justiina Kaapontytär Honkaniemi. Siis sukuseuran vaaliman sukuyhteyden kantapari. Perhetaulujen päivittämiseen nykytilanteen mukaisiksi (syntyneet, kuolleet, perhesuhteiden ym. muutokset) sukuseuralla ei ole mahdollisuuksia. On kuitenkin harkittu selvittää  Väestörekisterikeskuksen palvelun avulla mahdolliset kuolinajat niiden henkilöiden osalta, joiden syntymäaika on ennen vuotta 1935 (olisivat yli 80-vuotiaita), ja merkitä ne uuteen painokseen.

Alkuperäispainoksen mukaisesti kirjassa olisi 240 A4-kokoista sivua ja se olisi sidottu koviin kansiin. Arvion mukaan myyntihinnaksi tulisi 50-60 € (sis. alv). Ennen julkaisupäätöksen tekoa halutaan mitata kiinnostuksen astetta ja mahdollista menekkiä. Pyydämmekin palauttamaan täytettynä alla olevan lomakkeen, jos olet kiinnostunut kirjasta ja pidät todennäköisenä, että hankkisit sen. Voit vastata myös seuran kotisivujen www.honkaniemi.sukuseura.fi kautta.

Leikkaa _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Kysely            Tämä ei ole tilaus. Päätät erikseen myöhemmin.

Olen kiinnostunut ostamaan Ähtärin Honkaniemen suku ja talo-kirjan sen uudesta painoksesta, jos se julkaistaan.

Nimi: ___________________________________________________

Katuosoite: ______________________________________________